måndag 30 augusti 2010

Antikrundan, regn och förkylning

Igår var hela lilla familjen på Antikrundan. Vi kommer inte att vara med i TV (tur kan jag tycka...), men vi fick i alla fall reda på vad det vi hade med oss var värt. Kasper skrek hela vägen dit, vilket var ungefär 45 minuters promenerande, och halva vägen hem (han somnade nog av utmattning). Däremellan var han så snäll. Jätteintresserad av vad folk hade på sig (vi pratade med en tant i knallgrön jacka som han gillade skarpt) och av livet och rörelsen i kön in till experternas bord.

Det duggade när vi gick hem och vi kände oss lite dumma som inte hade tagit bilen. Men samtidigt kändes det lite skönt eftersom vi, i och med promenaden, höll oss till mitt miljölöfte och inte gjorde illa miljön i onödan. Man ska akta sig för onödan.

Igår såg jag på ett program om en amerikansk kvinna som flyttat till Norge för att leva som man gjorde för hundra år sedan, utan moderna bekvämligheter som rinnande varmt vatten och elektricitet. Jag blev så inspirerad. Det är ju så där jag innerst inne skulle vilja bo. Men jag är nog lite för kär i min man för att flytta ut i skogen och leva bondeliv. Han är inte speciellt sugen på att bo så, utan tv, mikro, diskmaskin, tvättmaskin, dator och annat bra-att-ha. Och ska jag vara riktigt ärlig så är jag nog lite för förtjust i frysen och tvättmaskinen för att fixa att leva så också. Men TV:n skulle jag gärna kasta ut...

Jag tänkte nog ägna dagen åt att inte göra så mycket. Jag ska sitta och ta hand om min och kaspers begynnande förkylning. Lite stickning ska jag nog också hinna med. Jag har stickat över hälften av min "evighetssjal" i svart angoragarn (det är nog något mer än angora, men vad vet jag inte riktigt). Jag har lagt in lite glittertrådar på väl valda ställen också för att få det hela att bli lite mer spännande. Det ser lovande ut...
Nästa projekt ska nog bli ett par sockar från sockklubben. Det har legat nere över sommaren, eftersom jag har haft fullt sjå med att komma underfund med hur man är förälder. Jag är inte säker på att jag har kommit på det ännu, men jag har lärt mig så pass mycket att jag kan få lite tid över till att sticka efter mönster igen =0)

2 kommentarer:

  1. Jag har inte så stor erfarenhet av föräldraskap då vi "lånar" barn och ungdomar ibland. Men vad jag har förstått så tar kursen i föräldraskap aldrig slut, för när man förstår en sak så kommer nästa. Och så håller det på i evigheter. :-)
    Lycka till med lärandet!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för kommentaren om längtanstäcket :-) Självklart är det helt ok att göra ett själv. Det är ju inte min idé precis utan den kommer från Kina. KOlla gärna på den här sidan för mer info om traditionen:http://www.originalquilts.com/100_good_wishes_quilts.htm#100 Wishes Notebook

    Visst är det en underbar tradition? :-)
    Ska bli spännande att se hur ditt täcke blir :-) Hälsningar Hulda

    SvaraRadera