fredag 13 augusti 2010

Miljötänk

Igår avlade jag ett miljölöfte där jag lovade att försöka minska min påverkan på miljön.
Jag lovade bland annat att:
  • Välja mat efter sässong. Detta innebär bland annat att äta sådant som inte behöver fraktas över halva jordklotet för att jag ska kunna äta det. Exempelvis är det kanske inte så smart att äta gurka och tomater i januari... Till min hjälp har jag en sässongsguide som visar vad som är smart att äta under vilken period.
  • Äta mer vegetariskt. För min del innebär detta att äta helt vegetariskt minst två dagar i veckan och att försöka äta minst ett vegetariskt mål de övriga dagarna.
  • Äta mer lokalproducerat. Detta gäller mjölkprodukter (kanske smart att välja Sju gårdar istället för Skånemejerier) så väl som kött och grönsaker.
  • Använda grenuttag med avstängningsknapp. För min del handlar detta snarare om att faktiskt använda avstängningsknappen, eftersom de flesta av våra grenkontakter är just sådana med avstängningsknapp.
  • Köpa och sälja second hand. Köper second hand gör jag redan, men jag säljer inte så mycket. Just nu planerar jag att byta ut vår fåtölj i vardagsrummet mot något mer ammningsvänligt så den kan få bli mitt experiment. Kanske det går att byta den mot några påsar bullar?
  • Köpa saker med kvalité. Detta innebär att istället för att köpa sju tröjor på valfri lågpriskedja så bör man köpa något som kostar lite mer och som (förhoppningsvis) håller lite längre. Detta gör jag redan i stor utsträckning när det gäller kläder, men jag kan bli mycket bättre när det gäller övriga prylar.
  • Påverka min lokala matvaruhandel. Detta är något jag måste bli bättre på. jag tänker ofta påpeka för "min" affär att de har ett sanslöst dåligt utbud av ekologisk ost. Den konkurrerande kedjan har däremot flera bra sorter så varför kan inte "min" affär ha det? Felet är dock att jag aldrig har talat om det för affären utan bara stört mig på det i det tysta. Men nu ska det bli ändring!

Löftet innehöll fler saker också, men de som jag tagit upp här ovan är de viktigaste tycker jag.

Kommer det att bli svårt? Ja, det tror jag. Det svåraste tror jag blir att övertyga maken om de förändringar i rutinerna som vi måste göra för att det ska fungera. Ta det där med grenuttagen till exempel. Det tror jag kan bli jättesvårt att få honom att komma ihåg.

Maten är också en utmaning. Jag måste lära mig att göra goda vegetariska rätter och inte mala på med samma handfull recept som jag nu jobbar med. Jag ska nog skaffa mig en vegetarisk kokbok som jag kan få lite inspiration från.

Och förresten... Nu har jag ändrat inställningarna så att alla kan kommentera på mina inlägg. Hoppas att ni gör det!

1 kommentar:

  1. Hej.
    Jag fick mail från Ulrica om att du ej fått ditt Garn & Te -paket än. Jag postade det i lördags så jag hoppas att du får det snart.
    mvh anette

    SvaraRadera