söndag 22 augusti 2010

Skogspromenad med skattletning

En trevlig tvåtimmars skogspromenad blev det idag när jag och svärmor var ute på skattjakt.
Hittade vi skatten då? Nja... Lite småkrafs blev det nog, men vi misstänkte starkt att några ohederliga typer hade varit ute och snott det mesta av vårt guld. Om vi har tur letar sig mer av guldet upp till ytan nästa helg. Då gör vi ett nytt försök.
Det lilla guld vi plockade får bli till kantarellsås ikväll. Till såsen ska vi nog ha någon form av pannbiffar gjorda av köttfärsen från vår lokale köttleverantör. Det är svårt att få det mer närproducerat än så. Inte helt fel!

När vi var ute och letade så hittade jag även några små fingersvampar som jag tänkte proväta, men det verkar som om man nu mera avråder från att äta den, eftersom den kan förväxlas med en milt giftig version. Däremot fick jag med mig hem en jättefin stensopp som jag ska smörsteka på frukostmackan imorgon. Smaskens! Enligt Svampguiden ska man även kunna färga garn med äldre versioner av stensopp. Det måste testas. Nästa helg får jag ha med mig en extra påse som jag kan plocka sådan svamp i. Något vitt garn att färga kan jag nog leta fram ur gömmorna.

1 kommentar:

  1. Det är nog min grannar som snott guldet! Såg dem gå förbi med fulla korgar häromdagen. Hemskt orättvist!

    SvaraRadera