torsdag 23 september 2010

Snörvel...

Fortfarande förkyld... Både jag och Kasper.
Kasper verkar dock inte förstå att han är förkyld, vilket är tur. han är lika glad som vanligt, med den skillnaden att det inte är några problem att få honom att somna mitt på dan.

Idag ska vi åka med Hanna och Tesla till Sigtuna. Vi ska undersöka priserna på den lilla matbutiken som säljer ekologiska varor.

Det är konstigt det där med mat och pris. Förnuftet säger att maten borde vara dyrare än vad den är, men samtidigt tycker samma förnuft att det är jättedyrt när den ekologiska maten kostar fyra gånger så mycket som den vanliga. Ta socker till exempel. När vi var och handlade härom dagen så skulle vi köpa socker. Ett kilo ekologiskt socker kostade 18 kronor. Strax under det ekologiska sockret stod det vanliga sockret som också kostade 18 kronor. Skillnaden var att det priset gällde för två stycken tvåkilospaket, alltså fyra kilo.
Jösses...
Men jag var duktig och köpte det ekologiska sockret ändå.

Ska det verkligen behöva vara så att den ekologiska maten kostar så mycket mer än den vanliga?
Nu säger inte jag att den ekologiska maten nödvändigtvis behöver bli billigare, jag vet ju att det kostar att odla grönsaker och föda upp djur. Den vanliga maten kan väl istället bli dyrare så att mattillverkarna (och då främst bönderna) kan få lite valuta för sitt slit.
Samtidigt så skulle människor förmodligen tänka sig för innan de slösar med maten och slänger bort stora delar av det som är ätbart bara för att bäst-före-datumet har passerats.
Dyrare mat tror jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar