onsdag 20 oktober 2010

Öppna förskolan och sopplunch

Jag hade glömt hur mysigt det kan vara med kyrkan. Inte kyrkorummet som sådant utan allt runtomkring. Tänk vad många aktiviteter som ryms under ett tak och tänk vad många människor som engagerar sig!

Idag var jag och sonen på kyrkans öppna förskola. Det var så mysigt. Det var vi två, tre andra barn, fyra andra föräldrar och två pedagoger. Perfekt!
Dessutom verkar det som om Lilleman trivs med att vara där. Han låg på golvet och tuggade på ett gäng färgglada byggklossar ochjag fick chansen att sitta still och dricka lite te. Inte helt fel faktiskt...

Efter öppna förskolan gick vi på sopplunch i en annan del av kyrkans lokaler. Jag fick korvsoppa medan Kasper sov i bärsjalen. Jättemysigt! Jag tror att detta blir en stående punkt på mitt onsdagschema. 30:- för en lunch är ju inte mycket att orda om. Det är ju inte så att det går åt speciellt mycket pengar när man går hemma och är föräldraledig. Man hinner ju liksom inte göra av med något någonstans. All tid går ju åt till att leka =0)

Idag gjorde vi palt till middag. Det kanske inte räknas som "riktig" palt, men hemma hos Mormor heter det palt och då heter det så här också. Det är liksom bara själva palten. Fyllningen ligger vid sidan om. Vi fick lingonsylt och bacon till, men det går naturligtvis att använda sig av annat om man skulle vilja. Receptet är, som det mesta annat man får hos Mormor, på en höft. Instruktionerna som jag fick av henne i telefon igår var som följer:

"Man tar så mycket mjölk som man känner för och rör ner salt som till en deg. Sedan rör man ner mjöl tills det blir som en deg, fast inte riktigt. Sedan klickar man ner i kokande vatten och väntar på att de flyter upp och då är de klara"

Efter litet funderande så tog jag ungefär 8 dl mjölk, 1 msk salt och mjöl så att det blev en riktigt klibbig massa som hade en konsistens som låg någonstans mellan smet och deg. ungefär 1/4 av mjölet var kornmjöl och resten var vetemjöl. Det fungerade jättebra! Gott blev det och det finns mat över till säkert två middagar till. Smaskens!

1 kommentar: