lördag 3 september 2011

Linas Matkasse del tre

Nu när vi har testat Linas Matkasse i några dagar så kan jag säga följande:

Plus:
  • Recepten var väldigt tydliga.
  • Portionsstorlekarna var lagom stora. Det räckte till middag för hela familjen (två vuxna och en plutt) och till lunch för en vuxen och en plutt dagen efter. Perfekt!
  • Vissa saker var helt underbart goda, som tillexempel en raita (kall sås) med mynta, gurka och honung.
  • Bra med nytillskott i receptsamlingen.
  • Ekologisk köttfärs och svenskt lövbiff. Super!
  • Flera varor var ekologiska och svenska. Jättebra!
  • Recepten var inte speciellt tidskrävande.
Minus:
  • Leveransen kom alldeles för sent för vår smak (21:45)
  • Det var lite lurigt att få ihop matlistan, eftersom nästan alla recept innehöll varor som egentligen behövde ätas upp å det snaraste, exempelvis färska kryddor, köttfärs, fryst kött som inte borde frysas igen och sparris
  • Priset (ordinarie pris för en femdagarskasse är: 749:-)
Slutsatser:

Det är inte värt pengarna att prenumerera på matkassen, åtminstone inte för oss som har en ganska bra receptbas som vi använder oss av.
Dock kan det vara väl värt pengarna de gånger man har fullständig stiltje i matfantasin, vilket nog drabbar oss alla.
Rent spontant känner jag att det skulle kunna vara mer intressant framöver när sonen blir större. Jag ser det exempelvis som en perfekt grej för dagar när man har bråttom iväg på aktiviteter efter skolan/jobbet och behöver veta att maten går snabbt och lätt att fixa. Dessutom var recepten så enkla att följa att barnen lätt kan hjälpa till eller till och med fixa allt själva.

Jag kommer absolut att köpa matkassar igen och mycket troligt från Linas Matkasse, eftersom jag tycker att recepten var så trevliga och behändiga. Nästa gång jag köper matkassar kommer det dock troligast att bli från Årstiderna som har helt ekologiska matkassar. Jag är ju, som ni kanske vet, lite kinkig på det där med ekologiskt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar