måndag 28 januari 2013

Host

Idag är jag hemma med hostande son.
Han har hållit oss och sig själv vaken hela natten med sitt hostande så efter lite rådgivning av förskolan så bestämde vi att han fick stanna hemma idag.

Tur att Barnkanalen har ganska trevliga barnprogram så här på morgonen.
Just nu är det Riddare Micke, vilket tycks vara något av en favorit. Själv är jag inte helt övertygad om programmets förträfflighet, men det får duga.
Det är ju i alla fall betydligt bättre än de där über-pedagogiska barnprogrammen på Disney Junior-kanalen. De programmen balanserar hela tiden på gränsen till trams och i ungefär hälften av fallen gör de rejäla kliv in i fånighetens land. Värst är nog ändå Musses Klubbhus. Rena plågan för oss föräldrar, men tydligen uppskattat av sonen.
Men vänta bara... Snart är han tillräckligt stor för att uppskatta Fem Myror... och andra vettiga program. Sådana där som är pedagogiska utan att vara fån-tramsiga.
När sonen börjar uppskatta de programmen så ska jag se till att vi bara införskaffar skogskanalerna (och möjligen BBC-kanalerna, för QI:s skull...). Då slipper vi tramsandet med "kan du se var Pluto har gömt sig?" (en stor filt ligger över en stor, hundformad hög mitt på ett i övrigt tomt golv) "Ja, där. Toppenbra! Tack för att du hittade Pluto!" *plågad suck från alla vuxna*

Nu ska jag fylla på min temugg och vabba klart.

1 kommentar:

  1. Bra att duken klarade sig!

    Vi är superbortresta i helgen. =(

    Det konstiga var att jag inte heller trodde att jag tyckte sånt. Först tänkte jag skriva att kläderna sannolikt var det bästa i Sagan om ringen-filmerna, eftersom de verkligen inte tilltalar mig, men sen kom jag och tänka på din brudklänning och de fina ärmarna och skrev om det istället.

    Teslas favoritprogram är för övrigt Fem myror... Jag har knappt sett det själv så jag hoppas att hon inte blir förstörd av det. ;)

    SvaraRadera