söndag 24 februari 2013

Kära Pappa

Min älskade Pappa fyller 60 år idag.
När blev han så gammal? Min Pappa som alltid varit "i sin krafts dagar"?
Är han fortfarande i sin krafts dagar? Vet faktiskt inte... Det verkar ju inte råda brist på energi eller kreativitet direkt, men är det som förut? Kanske inte.
Kan ens föräldrar inte vara "som de alltid varit"? Det är så jobbigt att komma på att de börjar komma till den där åldern när pensionen hägrar. Det betyder ju att jag också blir äldre. *suck*

Igår firade vi Pappa i alla fall genom att ha öppet hus.
Vi (med vi menas jag, maken, min bror, hans sambo, Mamma och Pappa) skurade golvet i hans nybyggda verkstad, ställde upp lånade bord och stolar, lade ut mattor på golvet och fixade med musik. Vi hämtade tårtor från världens bästa tårtmakerska (kanske att tre tårtor var en för mycket...) och gjorde fem smörgåstårtor (varav en mjölkfri och en glutenfri). Vi hade också bakat två sorters bullar (mjölkfria), två sorters kakor (mjölk-, gluten- och sockerfria) och en sorts muffins (också mjölk-, gluten- och sockerfria).

Till kalaset kom ett lagom stort gäng (dock inga av Pappas arbetskamrater. SKÄMS!) av blandad härkomst. Roligast var nog veteranbilsgänget som hade åkt ända från Skåne (!) och Uppsala enkom för att fira Pappa. Riktigt oväntat, men mycket skojigt!
De sista gästerna kom vid 18-tiden och stannade i dryga tre timmar vilka de nyttjade till att sitta och berätta historier om hela byn och lite till. Helt fantastiska historer, både sådana som känns sanna och sådana som kanske möjligen är skarvade lite här och där. Vissa gånger önskar man att filmkameran var konstant rullande. Tänk att ha alla de där rövarhistorierna på film!

Nu är alla sakerna bortplockade och allt är under kontroll igen. Tårtorna har vi dock kvar att äta upp *pust*
Jag som skulle vara en sådan där som inte skulle äta tårta fram till min egen födelsedag. Men det kanske gäller från och med imorgon då? Eller i övermorgon... Eller när vår bit av pappas tårta har tagit slut... Sedan!
Men smörgåstårta går inte under samma regler tror jag. De går ju under inte-äta-macka-regeln som jag ännu inte har upprättat. Dessutom är det mest morötter på den där tårtan så den räknas inte bara därför... Så de så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar