söndag 5 maj 2013

Ved, ved och mera ved

I veckan har jag och min Far sysslat med - ja just det - ved.

Det hela började redan i höstas när ett par killar sågade ner en massa träd tvärs över åkern framför vårt hus. De eldade och sågade och eldade och sågade i flera veckor. Till slut gick jag dit och frågade vad de gjorde.
Det visade sig att de gallrade bland den snårskog som vuxit sig stor och frodig de senaste 20 åren. De träd som de inte orkade lägga på hög längs med vägen eldade helt enkelt upp.
Jag frågade om de möjligen skulle bli ledsna om jag släpade hem några av träden och eldade upp dem hemma hos mig istället. Det hade de ingenting emot eftersom allt ändå skulle gå till flis efter en stund.

Under månaderna som gått har jag släpat hem ett antal trädstammar, men inte haft orken att såga 40 cm tjocka trädstammar för hand.
 I fredags sågade jag och världens bästa Pappa alla mina trädstammar (och några till som vi hämtade från trädhögen) med motorsåg! Pappa sågade mest, men jag sågade också en hel del och för att vara första gången för mig så skötte jag mig ganska bra. Jag sågade mig inte i foten en enda gång och jag fastnade inte heller med klingan i kläderna, vilket ändå måste ses som en liten seger.

Nu är det bara klyvandet kvar... Fyra skottkärror är avklarade och det är säkert tre gånger så mycket kvar. Tur att det är ganska meditativt att klyva ved och tur att grannen har en sådan bra och smidig vedklyv.

Just det... En önskan till födelsedagen: En bra klyvyxa! det finns ju fler träd i den där högen som jag gärna skulle hämta hem så småningom.

2 kommentarer:

  1. Modigt! Tänker att jag och motorsågar inte kan bli vänner. Fastän jag är från Husqvarna! :-)

    SvaraRadera
  2. Neeej! Sterila kvaddlar är väl ungefär den enda ickemedicinska metod som jag vägrar utsätta mig för. Jag är väl inte galen heller!

    SvaraRadera